Välj ett språk:

• Svenska / Swedish
  • Engelska / English

Växande trend mot automation i Baltikum – nu växer KUKA i regionen

Stark efterfrågan på marknaden och en växande marknadsandel har lett till en kraftig ökning av antalet KUKA-robotar i Baltikum under de senaste åren. Nu förstärker KUKA Nordic med en customer service-medarbetare för regionen.– Satsningen handlar om att vi alltid vill vara i takt med våra kunder och deras behov, säger Elin Hybert, customer service-chef på KUKA Nordic

den 17 juli 2024

Ökad efterfrågan på eftermarknad

De senaste två åren har KUKA Nordic haft Dalius Grakavinas på plats I Baltikum, landschef med ansvar för de Estland, Lettland och Litauen. Från sitt kontor i Vilnius har han bearbetat den baltiska marknaden.
– Han har gjort ett mycket bra jobb, och nu börjar vi märka det genom att efterfrågan på eftermarknaden ökar där, säger Elin Hybert. Hittills har det gått att lösa genom att tekniker från Sverige och andra marknader täckt in regionen. – Men nu är det dags att ta ett steg till, säger Elin Hybert.
Därför har teknikern Dovydas Raciunas blivit anställt, knuten till kontoret i Vilnius. Dovydas Raciunas, 34 år, med en mastersexamen i control technology och en bachelor i robotik och automation har en gedigen kompetens för jobbet. I sin tidigare karriär som tekniker och teamledare har han arbetat hands-on med automation, bland annat en hel del med KUKA:s utrustning. Nu ser han fram emot att träda in i en ny roll.
– Det ska bli jättekul. Under våren och sommaren har jag varit en hel del på KUKA Nordics kontor i Göteborg för att komma in i hur företaget jobbar. Men i höst blir det skarpt läge på hemmaplan, säger han.
Dovydas Raciunas, Lead Service Engineer Baltics

Öka andelen robotar

Även landschefen Dalius Grakavinas gläder sig åt nyförvärvet. – Att ha en eftermarknad i toppklass i det lokala ekosystemet för automation är avgörande för oss. Vårt erbjudande stärks. Samtidigt visar det på vår inställning kring att tänka globalt men agera lokalt, säger han.
Nu kommer det utvidgade baltiska teamet att jobba vidare för att öka andelen robotar i regionen.

– Efterfrågan på automation växer varje år här i Baltikum, och jag ser stor potential för oss att vinna marknadsandelar.

Dalius Grakavinas, Säljchef för Baltikum