Välj din plats:

• Svenska / Swedish
  • Engelska / English

Stark framåtrörelse för KUKA Nordic – växer i både volymer och marknadsandelar

Det går bra för KUKA Nordic. Företagets försäljning har ökat i flera år och taktar i år mot rekord igen. – Vi ser en stark efterfrågan och tar marknadsandelar i både Norden och Baltikum, säger vd:n Joacim Lorentsson.

den 8 juni 2022

Ta hem produktion från låglöneländer

Tyska robottillverkaren KUKA – som är känd och väletablerad både i hemlandet och internationellt – har länge setts som en underdog här i Norden. Men vid mitten av 2010-talet skedde ett trendbrott.
– Bland annat handlar det om oss själva. Vårt management förändrades och vi har sedan dess satsat extra mycket på kompetensutveckling. Det har i sin tur har gjort att vi har blivit bättre på att ge kunderna vägledning, säger Joacim Lorentsson, vd för koncernens nordiska försäljningsbolag, KUKA Nordic. Till det har trender som en tilltagande automatisering av den generella industrin bidragit. Plus en allt starkare rörelse för att ta hem produktion från låglöneländer – en tendens som har fått extra skjuts under pandemin, när svagheten med alltför långa leveranskedjor blev påtaglig.

Mjukvaror en viktig framgångsfaktor

KUKA har även varit skickliga på att ta fram mjukvara för viktiga processer inom industri 4.0 och internet of things, samt när det gäller att arbeta med digitala tvillingar och simulering. Den egna programvaran KUKA.Sim gör det mycket snabbt och enkelt för en systemintegratör att bygga upp och demonstrera hela produktionslinor i en vanlig laptop.
– Våra olika mjukvaror har varit en viktig framgångsfaktor för oss. Enligt Joacim Lorentsson är det främst inom generell industri som KUKA Nordic ökar. Han nämner bland annat livsmedelsindustrin. Där har företagets satsning på anpassade robotar, med hygieniska oljor och ytmaterial som är lätta att rengöra, slagit väl ut.
Uppåt för KUKA Nordic, Joacim Lorentsson,  VD
Även inom fordonsindustrin vinner KUKA Nordics marknadsandel, och där har de haft en avgörande fördel. – När Tesla byggde upp sin första fabrik i USA var KUKA med från starten. Nu, när den utvecklingen kommit till Europa på allvar, har vi redan hunnit ta fram väl beprövade produkter. Vi är mycket starka inom elektrifiering, säger han. Koncernen har även satsat på att utveckla en rad olika processer och nyckelfärdiga koncept som fordonsindustrin behöver, exempelvis för friktionssvetsning och nitning. – En annan tendens vi ser nu är att flera av våra kunder har valt våra robotar som standard. Efterhand har de börjat utgöra en kritisk massa, vilket har gynnat den fortsatta försäljningen.
KUKA är starka inom elektrifiering

Bygga upp systempartnerskap

För KUKA Nordics del har deras så kallade channel management, med inriktning på att bygga upp systempartnerskap med kunderna, varit framgångsrikt. Strategin handlar om att jobba nära sina partners, växa med dem och bidra med kunskaper. Bland annat har KUKA Nordic satsat på återkommande webbinarier om produkterna – på både svenska och engelska. Där går de direkt in på hur robotar, mjukvara etcetera används, i stället för att fastna i alltför detaljerade tekniska fakta. Webbinarierna läggs även ut på Youtube och har fått bra genomslag.

3 snabba frågor

Hur ska ni förvalta försäljningsframgångarna?
– Det har vi redan gjort, bland annat genom att anställa en säljare på plats i Vilnius. Vi kommer även att rekrytera ytterligare en säljare i Sverige för att stärka det erbjudandet till kunderna.
Vad ser du för utmaningar framåt?
– Avgörande faktorer är att fortsätta fortbilda medarbetarna och hjälpa till med att kom-petensutveckla kunderna. Den som klarar det lyckas även med försäljningen.
Men blir inte allt med programmering och handhavande mer och mer användarvänligt ändå?
– Jo, men även om vissa saker blir lättare måste du ändå förstå fullt ut hur du ska jobba med utrustningen. Där gäller det att kunna ge sina kunder ett bra stöd, och det är något vi verkligen har satsat på.

– De senaste åren har både försäljning och marknadsandel ökat för KUKA Nordic. – Det är glädjande. Flera faktorer talar till vår fördel på den nordiska marknaden och i Baltikum,